Sociala medier fortsätter att förändra våra liv

Jag läste precis igenom en sida på bloggen som heter ”Sociala Medier” och skrevs hösten 2010. Den börjar kännas plågsamt ouppdaterad.

Men, vad är det egentligen som hänt? Tja, vår mediakonsumtion och vårt sätt att interagera med varandra håller ”bara” på att genomgå en fascinerande och genomgripande förändring. Faktum är att internet idag används på ett helt annat sätt än för bara fem år sedan. Den snabba utvecklingen inom mobil telefoni har därtill bidragit till att boosta utvecklingen de senaste två-tre åren (uppenbarligen är det idag fler som äger en mobiltelefon än tandborste här på vår planet…).

Några spännande fakta:

Facebook:

  • Facebook har nära 850 miljoner användare i månaden.
  • 250 miljoner foton läggs upp varje dag.
  • 20% av alla page views på internet görs på Facebook.
  • 450 miljoner mobila användare.
  • 2,7 miljarder ”likes” varje dag.
  • 57% av användarna är kvinnor.

Twitter:

  • Twitter har över 465 miljoner konton och en miljon som tillkommer varje dag.
  • 175 miljoner Tweets görs varje dag.
  • Flest användare kommer från USA, Brasilien och Japan.

LinkedIn:

  • LinkedIn har över 147 miljoner medlemmar.
  • 58% är män. 42% är kvinnor.
  • 68% är mellan 25 och 54 år.
  • Nordamerika och Europa representerar 66% av användarna. 40% kommer från USA.

YouTube:

  • YouTube är världens tredje mest besökta hemsida enligt Alexa.
  • 2 miljarder views varje dag.
  • En genomsnittlig användare lägger 900 sekunder på YouTube varje dag.
  • 44% är mellan 12 och 34 år.
  • Över 829 000 videos laddas upp varje dag.
  • Den genomsnittliga videon är 2 minuter och 46 sekunder lång.

Intressant är också att nya sociala media fortsätter att tillkomma i rasande takt. Ett sådant är Pinterest, som i december 2011 blev ett av världens världens 10 största sociala nätverk med mer än 11 miljoner visits per vecka. De har idag 10 miljoner registrerade användare, varav majoriteten är kvinnor.

Ett intressant tillägg är möjligtvis också att Kina lär vara den mest engagerade marknaden i världen i sociala medier (därefter Ryssland, Brasilien och Indien), men att det där finns lokala sociala nätverk som har större lokal betydelse än de som nämnts ovan. Lägg därtill att 44% av alla online användare faktiskt kommer från Asien. Mer om det en annan gång…

Källor:

http://www.internetworldstats.com/facebook.htm

http://www.webanalyticsworld.net/2012/03/twitter-stats-in-2012-infographic.html

http://www.slideshare.net/amover/linkedin-demographics-statistics-jan-2012

http://www.youtube.com/watch?v=ij5yC-moPCM

http://www.jeffbullas.com/2012/04/23/48-significant-social-media-facts-figures-and-statistics-plus-7-infographics/

http://thesocialskinny.com/100-social-media-statistics-for-2012/

http://thesocialskinny.com/100-more-social-media-statistics-for-2012/

Elisabet Lagerstedt

Elisabet Lagerstedt har 20 års erfarenhet från näringslivet, de senaste 15 åren från roller som Vice President Marketing, Marknadsdirektör, Marknads- och försäljningsdirektör, Affärsområdeschef och Marknadschef – inom B2C såväl som B2B, i Sverige och internationellt – och under karriären inom bolag som Unilever, GfK, Cederroth, Hilti och Thule Group. Sedan 2010 skriver Elisabet om trender, insikter och reflektioner på bloggen MarketingMinds.se. Elisabet grundade 2013 också bolaget Inquentia Group och idag verksam som VD och Executive Growth Consultant med fokus på att identifiera och utveckla möjligheter för tillväxt och förnyelse - för team, varumärken och företag - ur ett marknads- och kundperspektiv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Powered by Inquentia

Identifying opportunity. Powering growth and renewal. Always from a market and customer perspective.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 042 andra följare

%d bloggers like this: